Kreativt kaos

Nå om dagen er det litt kaos i butikken på Løkka. I hvert fall bak kulissene. Stella holder på å lage en liten strikkekrok i kjelleren, hvor dere kan prøve ut strikkepinnene og garnene våre og Kaja Marie jobber på en nybegynnerbok i strikking. Så vi koser oss skikkelig. Håper dere alle får en fin torsdagskveld, og husk at vi har åpent til 19 ikveld. 🙂

Stella strikker strikkeprøver til strikkekroken

Stella strikker strikkeprøver til strikkekroken

På kontoret til Kaja Marie er det et skikkelig kreativt kaos om dagen. Hun jobber nemlig med en nybegynnerbok i strikking.

På kontoret til Kaja Marie er det et skikkelig kreativt kaos om dagen. Hun jobber nemlig med en nybegynnerbok i strikking.

10 kommentar

  1. Så deilig å se at dere står på. Vi har laget masse fint i Peru, slik at butikken kan fylles med mange flotte plagg også neste høst. I dag reiser vi videre til Arequipa, håper vi kommer fram til flyplassen for her er det APEC møte og Mr Bush er på vei inn i landet. Rart hvordan noen menneskers liv er mer verd enn andres….
    Gleder meg til å se flere bilder fra butikken. Nå skal jeg lage den første reiserapporten slik at dere får litt mer å lese.
    Klemmer til alle som leser bloggen fra Per og Kari i Lima.

  2. Jeg kan ikke tro du la ut DET bildet! Hahahahahaha! Jeg ser ikke riktig klok ut, hehe….

  3. 🙂 Hihihi. Classy-knitting going on on da east side!

  4. Hei, så flott at du lager nybegynner bok, kan jeg få komme med noen ønsker på hva du skal ha med? Er nemlig nybegynner og kjøpt en del bøker, men de er så dårlig… rett og vrang kan jeg..Men der står ingenting om hvordan strike kast, skal de strikkes rett eller vridd rett? og hva er nå de vridde maskene? hvordan øke uten å få store hull? hvordan feller man på et bakstykke uten å måtte klippe av tråden på den ene siden? hva svarte er halv patent, falsk patent??? dobbelstikking????hvordan legge opp masker med kun en tråd? kunne likt å vist det når jeg la opp til dåpskjolen…hva er de forskjellige fellingene til genser rundfelling, raglan ovs..og hvordan kan vi strikke en enkel genser uten oppskrift, det klødde jeg meg mye i hode på, men fikk det til, tilslutt…Og ikke minst hvordan skifter man garntyper i en oppskrift, den skjønner jeg ikke ennå, så holder meg konsekvent til garnet etter oppskrift, men skulle gjerne hvist hvordan. Ops ble litt langt dette, men dette lurer jeg på å har ingen å spørre, så ville gjerne sett det i ei nybegyner bok. Når kommer boka?

  5. Phew! Hehe. Takk for innspill Sjante, det setter jeg pris på. Og fatt mot, svarene finnes der ute. Hvis du bor i nærheten av en strikkebutikk foreslår jeg at du begynner der, de kan nok forklare en del av disse tingene for deg. Har du mulighet til å komme innom oss på en tirsdagsstrikkeklubb kan vi også hjelpe deg om du har konkrete prosjekter du trenger hjelp med.

    Så over til boka: Dette er en nybegynnerbok, en ren lær-å-strikke-bok, og jeg kommer til å ta opp grunnleggende teknikker. Det du i mine øyne MÅ kunne for å kunne strikke. Det vil blant annet si:
    – Legge opp (jeg tar for meg kun én av sikkert 20 forskjellige måter å legge opp på)
    – Rette og vrange masker
    – Økinger og fellinger (heriblant kast)
    – Felle av (fell alltid av på begynnelsen av omgangen når du feller mer enn 1 m, da slipper du å klippe av og feste tråder i ett sett)
    – Vridde masker (dette er masker som du strikker på baksiden av masken slik at masken vrir seg og blir tettere enn en vanlig maske)
    – Legge opp masker med kun en tråd tar jeg for meg som en del av økinger fordi som opplegg på begynnelsen av et arbeid vil det gi en altfor uelastisk, og mindre pen kant enn den hvor du bruker «to» tråder
    – Jeg skal ha tre genseroppskrifter i boka, en rundfelling, en raglanfelling og en med rett-påsydde-ermer. Gensere som er laget på andre måter enn dette regner jeg ikke for å være nybegynner-prosjekter
    I tillegg tar jeg for meg ting som montering, hvordan du leser en strikkeoppskrift, hvor du kan finne informasjon osv. Dette skal ikke være en strikkebibel, og ofte kan man som nybegynner bli frustrert over at det finnes 20 forskjellige måter å gjøre ting på (som det ofte gjør i strikking), så jeg kommer til å gi leserne så valgmuligheter som mulig, men lære dem teknikker som funker. Avanserte teknikker lærer man seg etter hvert som ferdighetene og interessen øker, og det er greit å ikke miste motet før man i det hele tatt har begynt. Det har jeg lært etter å ha holdt en god del strikkekurs.

    En god del av de tingene du ønsker å vite mer om er ikke teknikker som er å regne for å nybegynner-teknikker, de er langt mer avanserte. Halvpatent, falsk patent og dobbelstrikking er teknikker man gjerne ikke begir seg ut på før man er godt bevandret i strikkingens verden, og da er rene teknikkbøker langt mer aktuelle. (Vogue Knitting har blant annet en bok som heter The Ultimate Knitting Book, som jeg vil anbefale til alle som er litt mer enn middels interessert i strikking)

    Det å regne om en oppskrift til et annet garn enn det som står i oppskriften er heller ikke noe jeg vanligvis lærer bort til en nybegynner. Du skal som regel kunne langt mer enn enkel matte for å få det pent til. Men mange garnbutikker kan nok hjelpe deg til å finne et garn du kan erstatte det som brukes i oppskriften, dersom de har noe som likner, og kanskje kan de hjelpe deg å regne om oppskriften om du ønsker å bruke et garn som ikke passer i strikkefastheten. Men du bør være klar over at det ikke er så mange som kan det, selv blant veldig drevne strikkere.

    Uansett ønsker jeg deg lykke til. Vår strikkebok er planlagt i mars/april, så vi får håpe at alt går etter planen.

  6. Tusen takk for svaret. Hmm da er jeg kanskje ikke å regne som nybegynner lengere:-) Ja, det med å bytte garn har jeg spurt flere om, men får veldig forskjellige svar… Så hvis jeg vil strikke en genser som er beregnet på smart garn fra Sandnes garn eller falk fra Dale, hvilket alpakka garn skal jeg da bruke? Synes det er så hard med ullgarn nå etter jeg begynnte å strikke med alpakka, men har så mange fine oppskrifter til disse garn typene. Min nærmeste garn butikk, viste ikke, og bor 250 mil unna oslo så…Tror jeg skal bestille den boka du anbefalte, takk for tipset.
    Mvh Sjante

  7. Nei, du har nok rett, det virker som du er litt mer avansert enn de akkurat denne boka er tiltenkt i alle fall.

    Smart fra Sandnes har omtrent samme strikkefasthet som vårt Mirasol-garn, mens Falk ligger omtrent midt i mellom vår Tynn Alpakka og Mirasol. Men du bør alltid lage en strikkeprøve og kontrollere mot strikkefastheten i oppskriften. Det kan hende at du treffer «akkurat» bare ved å gå opp eller ned en halv pinnestørrelse. Håper dette var til hjelp, og lykke til 🙂

  8. Takk så mye for alle svarene:-) veldig glad for de. Da skal jeg prøve å strikke en genser i mirasol til sønnen min. Boka er bestilt, håper den ikke er for avansert for mæ;-)

  9. Hei
    Et lite tips når du ønsker å bytte garn. Sjekk strikkefastheten på glattstrikk på det garnet som er brukt i oppskriften, feks 24 m på 10 cm. Da kan du bruke alle garn som har samme strikkefasthet i glattstrikk på saqmme pinner.
    Garnhilsen fra Kari som nå er i Peru.
    PS du er helt klart ikke nybegynner lenger når du kan spørre alle disse spørsmålene. Den tiden er forbi….

  10. Hei igjen
    Takk før gode tips, kjempe bra at dere svarer, slike uvitende som mæ.
    God førjuls tid

Legg igjen en kommentar

